Wydaje się, że pomimo podjętych w minionym roku szkolnym działań niwelujących skutki izolacji społecznej, bezpieczeństwo psychiczne i zdrowotne uczniów wciąż ma najwyższy priorytet. Jak zawrzeć te zagadnienia w programie wychowawczo-profilaktycznym na rok szkolny 2023/2024. Przedstawiamy wskazówki do opracowania programu.
Aktualne przepisy dotyczące programu wychowawczo-profilaktycznego
Nadal w myśl art. 26 ustawy Prawo oświatowe:
1) Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący treści i działania o charakterze:
- wychowawczym skierowane do uczniów oraz
- profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
2) Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
3) Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
4) Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przedszkoli, szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i policealnych szkół artystycznych.
W przedszkolach nie ma obowiązku opracowywania programu profilaktyczno-wychowawczego. W przypadku przedszkoli treści i działania o charakterze wychowawczo-profilaktycznym zostały ujęte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i nie ma potrzeby formułować ich w odrębnym programie (załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego…).