Czy dyrektor szkoły może nałożyć na pracowników niepedagogicznych obowiązkowy dress code? Jak wyjaśnia Główny Inspektorat Pracy, przepisy nie dają takiej możliwości. Z drugiej strony dyrektor może wymagać od każdego pracownika odpowiedniego ubioru. Dowiedz się, czy dyrektor szkoły może wprowadzić dress code.
Jak wskazuje Główny Inspektorat Pracy, w przepisach powszechnie obowiązującego prawa brak jest regulacji prawnych dotyczących ubioru pracowników, w tym pracowników samorządowych. Innymi słowy, ani Kodeks pracy, ani też ustawa o pracownikach samorządowych czy też inne ustawy bądź rozporządzenia nie nakładają na pracowników samorządowych zasad noszenia określonego ubioru (a więc także pracowników niepedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez samorządu).
Czy to oznacza, że regulamin pracy lub wynagradzania pracowników niepedagogicznych w szkołach ani też inne przepisy wewnętrzne nie mogą przewidywać obowiązkowego dress code dla tych pracowników? Niekonieczne. Zauważmy, że na każdym pracowniku szkoły spoczywa obowiązek dbania o dobro zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 Kodeksu pracy). Na tej podstawie, w ocenie GIP, pracodawca może żądać odpowiedniego ubioru od każdego pracownika.