Pytanie: Czy oceniając ucznia należy stosować średnią ważoną?
Rada rodziców ma prawo wnioskować do rady pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły. Jednak wnioski rady rodziców dotyczące zapisów statutu w zakresie oceniania zachowania nie są dla rady pedagogicznej wiążące. Przepisy nie przewidują bowiem opiniowania przez radę rodziców zapisów statutu.
Nieklasyfikowanie śródroczne nie ma żadnych konsekwencji prawnych dla ucznia ani dla szkoły. W sytuacji nieklasyfikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych.
Bardzo często w ostatnim czasie zauważa się nieprawidłowe podejście nauczycieli do oceniania uczniów. A przepisy wprost mówią, czym jest ocenianie i na czym polega. Dodatkowo podnoszą się głosy rodziców, którzy apelują m.in. o nieocenianie np. za brak pracy domowej. Sprawdzamy, jakie błędy związane z ocenianiem są popełniane. Rozwiewamy 6 najczęściej pojawiających się wątpliwości.
Czy nauczycielowi wolno wpisać do dziennika ocenę z poprawy taką samą lub gorszą od oceny uzyskanej w pierwszym terminie? Czy niezależnie od tego, jaką uczeń otrzymał ocenę z poprawy - nauczyciel może brać pod uwagę przy ustalaniu oceny półrocznej/rocznej obie te oceny, czy tylko lepszą? Sprawdzamy, jak traktować ocenę z poprawy.
Pytanie: Czy zgodna z prawem jest praktyka wstawiania uczniom punktów minusowych z zachowania za trzykrotny brak pracy domowej?
Pytanie: Czy po uzyskaniu niskich wyników przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty, szkoła ma obowiązek napisania programu naprawczego? Czy stworzenie tego dokumentu zleca dopiero organ nadzorujący placówkę?
Pytanie: Czy statucie szkoły może zostać zawarta informacja, że uczeń, aby uzyskać ocenę wzorową z zachowania, nie może mieć ani jednej uwagi w dzienniku elektronicznym? Rada rodziców podważa ten punkt.
System oceniania i wymagania na poszczególne oceny powinny dotyczyć wszystkich uczniów w takim samym zakresie. Natomiast dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak dostosować formy i metody pracy, aby ich zastosowanie wyrównywało szanse edukacyjne tych uczniów. Dzięki temu będą osiągać wyniki pozwalające uzyskiwać oceny adekwatnie do ich wiedzy i umiejętności.
Pytanie: Chciałbym dokonać zmiany systemu oceniania zachowania, ale tylko na poziomie jednej klasy, by sprawdzić, czy zmiana będzie modyfikowała zachowania ucznia. Jak przeprowadzić taką zmianę zgodnie z prawem oświatowym?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty