Pytanie: Uczeń specjalnej szkoły podstawowej z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, niedosłuch, niepełnosprawność ruchowa) realizuje obowiązek szkolny poza szkołą - w placówce OREW. Szkoła otrzymuje informacje o postępach i ocenę opisową ucznia realizującego podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Czy rada pedagogiczna na koniec każdego półrocza powinna przyjmować uchwałę klasyfikacyjną – odrębną dla tego ucznia?
Pytanie: Czy uczeń pomimo wymaganej liczby ocen (większość 1), ale z niską frekwencją roczną (poniżej 50%) może być nieklasyfikowany? Czy frekwencja ucznia jest rozstrzygająca, by ocenić czy ten uczeń może nie być klasyfikowany?
Pytanie: Chcemy zmienić zasady oceniania zachowania (zrezygnować z punktowych zasad oceniania)? Czy musimy zasięgnąć opinii rady rodziców, czy jest to wyłącznie decyzja rady pedagogicznej? Jakie kroki należy podjąć w sytuacji zmiany zasad oceniania i w jakich terminach należy tego dokonać?
Pytanie: Czy dyrektor może zorganizować egzamin poprawkowy dla ucznia klasy 4, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeśli rodzice zawnioskowali o taki egzamin dopiero w lipcu?
Uczeń ma wyznaczony termin egzaminu poprawkowego w ostatnim tygodniu ferii. Czy jest możliwość przesunięcia tego terminu na wrzesień np. z powodu wyjazdu? Tak, ponieważ na takie działanie pozwala art. 44m ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
Pytanie: W szkole obserwujemy dużą liczbę stopni z niektórych przedmiotów. Powoduje to zbyt duże obciążenie ucznia. Czy w statucie szkoły można zawrzeć zapis o ograniczeniu liczby ocen z przedmiotu, np. w klasach w których przedmiot jest realizowany na poziomie podstawowym – nie więcej niż np. 5 ocen, a na poziomie rozszerzonym – 8 ocen?
Pytanie: Rodzic ucznia klasy IV złożył 23 czerwca zastrzeżenie co do zgodności z prawem wystawionej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Po przeprowadzeniu kontroli dyrektor uznał zasadność wniosku rodzica i powołał komisję do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Jeżeli komisja podwyższy ocenę zachowania, to czy należy tę ocenę zatwierdzić uchwałą rady pedagogicznej? Czy wystarczy protokół z posiedzenia komisji?
Pytanie: Jak dokonać klasyfikacji ucznia, który ma ponad 400 godzin opuszczonych, ale usprawiedliwionych? Jakie sankcje może ponieść uczeń? Zgodnie ze statutem naszej szkoły z ważnych powodów można dopuścić go do egzaminów klasyfikacyjnych, jednak ważne powody to choroba lub inne zdarzenia losowe, a nie luźne podejście do chodzenia do szkoły.
Pytanie: W klasach I–III, zgodnie z ramowym planem nauczania, są prowadzone 3 godz. zajęć wychowania fizycznego. 1 godzinę prowadzi nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, a 2 godziny realizowane są przez nauczyciela WF jako zajęcia basenowe. Czy zajęcia basenowe podlegają ocenianiu? Czy oceny cząstkowe z zajęć basenowych powinny być wpisywane?
Dyrektor nie ma prawa zakwestionowania oceny końcoworocznej w przypadku gdy uzna, że została ona wystawiona niezgodnie ze statutem danej szkoły. Kto zatem może wnieść takie zastrzeżenia? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty